piątek, 31 stycznia 2014

172 minuty

Nowy rekord, styczniowy rekord, niechlubny rekord. Ale cóż można zrobić, skoro mamy taki klimat - jak słusznie przypomniała pewna wiceminister. A wszystko zaczęło się tak:

7:25 schodzę po schodkach na peron stacji Warszawa Śródmieście i słyszę nowy komunikat, niespotykany dotychczas:
Na terenie Mazowsza występują poważne utrudnienia w ruchu pociągów spowodowane trudnymi warunkami pogodowymi. Silny wiatr tworzy zaspy śnieżne i  zawiewa rozjazdy. Wprowadzono zmiany w kursowaniu pociągów – część pociągów jest odwołana w celu zwiększenia płynności ruchu na węźle warszawskim. W terenie pracują służby PKP Polskich Linii Kolejowych do odśnieżania rozjazdów.
Pociągi kursujące na terenie Mazowsza kursują opóźnione – opóźnienia mogą przekraczać 30 minut i ulegać zmianie.
Obowiązuje wspólne honorowanie biletów KM – SKM na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia (w obu kierunkach we wszystkich pociągach) oraz KM – SKM Warszawa na wszystkich liniach wspólnego biletu.
 Myślę, jest dobrze. Wreszcie dostosowali komunikaty do aktualnej sytuacji i realnych opóźnień. Nastawiona jestem pozytywnie, przecież nie liczę, że pociąg przyjedzie z opóźnieniem mniejszym niż 30 minut. Robię zakupy i słucham dalej: do Mrozów odwołany, do Dęblina przyjedzie z 60 minutowym opóźnieniem...

8:03 czekam i nagle słyszę:

Pociąg relacji Mińsk Mazowiecki - Błonie w dniu dzisiejszym został odwołany.

No nie - musiało trafić na mój ...skoro mojego nie ma, do Łowicza powinien zaraz być - według rozkładu - dodać 30 minut... to nie ma sensu jechać ponad 40 minut do autobusu... poczekam...
Wsłuchuję się w podawany coraz częściej nowy komunikat, mniej więcej takiej treści:

Podróżni oczekujący na opóźnione pociągi w kierunku Wschodnim i Zachodnim mogą skorzystać z ciepłych napojów dostępnych w pawilonie 17, na peronie trzecim od strony Dworca Centralnego. Upoważnia zaświadczenie o opóźnieniu pociągu wydane w kasie.

8:09 wreszcie coś jedzie w kierunku zachodnim: lokomotywa spalinowa CARGO ściąga popsuty skład KM, wśród licznych pasażerów padają komentarze: w zimie tylko spalinówki powinny jeździć!


8:13 Przechodzę na peron trzeci, tłum gęstniej:




W kasie biorę zaświadczenie, idę do pawilonu 17 i dostaję ciepłą kawę z mlekiem. Dzwonie do pracy, że nie wiem na którą dojadę.

8:33  przyjeżdżają: pociągi do Grodziska Mazowieckiego, Skierniewic opóźnione około 40 minut, robi się trochę luźniej ... potem SKM do Pruszkowa; zostają tylko tacy sami biedacy jak ja - z kierunku Sochaczew, Łowicz. Chyba nas na kolei nie lubią.

Pociąg relacji Dęblin - Łowicz Główny przyjedzie z opóźnieniem około 60 minut...

Coraz gorzej, myślę sobie: odwołane Błonie + 60 minut Łowicza = 90 minut, nie licząc czasu od wyjścia z domu...

8:58 zapowiadają przyjazd kolejnej SKM, spóźnionej 60 minut

Budzi się we mnie zazdrość: w ciągu 40 minut - 4 pociągi w stronę Pruszkowa.... a dla mnie komunikat:

Pociąg relacji Dęblin - Łowicz Główny zwiększył opóźnienie do około 80 minut...

9:08 Następny komunikat przez megafon. Ogłoszony męskim, ochrypniętym głosem:

opóźniony pociąg do Łowicza jest już na Dworcu Wschodnim i za parę minut przyjedzie...


9:12 na tablicy wyświetla się cudo:


miał być opóźniony 80 minut Łowicz Gł., a puszczają opóźniony 10 minut pociąg do Sochaczewa, konsternacja, podjeżdża, wsiadam i nie jadę...

9:30 stoimy, u kierownika pociągu tłok i narady...


9:50 po czterdziestu minutach dojechaliśmy stację dalej, czyli Warszawa Ochota. Wysyłam SMS do pracy, że utknęłam na Ochocie.

10:03 mija dziesiąta, a my dojeżdżamy do Dworca Warszawa Zachodnia. Trzy godziny wcześniej wyszłam z domu,  i znów stoję. Miły kierownik pociągu pociesza nas, że jak wyjedziemy z Warszawy, to już pojedziemy szybciej...

10:10 SZOK  na sąsiedni peron wjeżdża opóźniony 120 minut pociąg do Łowicza.

 dylemat: który pierwszy odjedzie? według rozkładu Łowicz wcześniejszy... ale przecież rozkład nie obowiązuje ... Zrywam się i z kilkoma innymi pasażerami idę do kierownika pociągu. Niestety - oni też nie wiedzą, który z pociągów pojedzie pierwszy. Nie ma kto im odpowiedzieć...

10:18 dylemat ciągle trwa, nasłuchiwanie i chodzenie do kierownika... ludziska drepczą w miejscu, jęczą, wyglądają przez okna i drzwi... w końcu kierownik pociągu podaje, że Łowicz pojedzie pierwszy...  Na trzy cztery wszyscy się zrywają i cały pociąg biegnie po śliskich schodach i dopada wymarzony pociąg.... a tam ścisk, tłok i ciepło... a tamtejszy kierownik pociągu z czarującym uśmiechem wita przybyłych:
 nie ma się co cieszyć, bo nie wiadomo o której ruszymy!
 przed pociągiem panowie w pomarańczowych kamizelkach z łopatami odśnieżają tory.

10:47  ze 172 minutowym opóźnieniem dojechałam do Ożarowa Mazowieckiego, po 227 minutach od wyjścia z domu, z mocnym postanowieniem, że dziś już do pociągu nie wsiądę...


Tak to się skończyło, mam kilka przemyśleń:
Na plus: lepsze komunikaty  na stacji [wreszcie ktoś pojął, że jak człowiek wie, ile co się spóźni, to mniej się wkurza], ciepłe napoje dla oczekujących, obsługa pociągów bardzo się starała wesprzeć i pomóc, udało się "przesadzić" pasażerów do wcześniej odjeżdżającego pociągu, co w czasie wakacji było nie do zrealizowania.

Na minus: ciągły PR aby zachować wizerunek: skoro pociągi spóźniają się 40, 60, 90, 120 minut - to podamy, że opóźnienia wynoszą ok 30 minut.... bryy. Na Śródmieściu były ciepłe napoje, ale na takich "wygwizdowach" jak Ursus Płn, ludzie zamarzali przez 170 minut.

__________________________________________

Garść informacji:

W związku z trudnymi warunkami zimowymi wprowadzono następujące zmiany w kursowaniu pociągów w dniu 31.01.2014:

1) Poc. 19303 rel. Warszawa Zachodnia (4:53) – Grodzisk Mazowiecki  (5:26) jest odwołany w całej relacji.
2) Poc. 91304 rel. Grodzisk Mazowiecki (6:05) – Warszawa Wschodnia (6:54); Pociąg 91396 „Bolimek” rel. Żyrardów – Warszawa Wschodnia od Grodziska Mazowieckiego  jako osobowy przez Warszawę  Śródmieście.
3) Poc. 19831 rel. Warszawa Zachodnia (4:47) – Mrozy (6:00) jest odwołany w całej relacji.
4) Poc. 91832 rel. Mrozy (6:32) – Warszawa Zachodnia (7:45 jest odwołany w całej relacji.
5) Poc. 21581 rel Radom – Warszawa Rembertów, kończy bieg na stacji Warszawa Wschodnia.
6) Poc. 98950 rel. Warszawa Rembertów (6:28)  – Grodzisk (7:33) jest odwołany w całej relacji.
7) Poc. 98814 rel. Grodzisk Mazowiecki (8:15)  – Mińsk Mazowiecki (9:42) jest odwołany w całej relacji.
8) Poc. 91810 rel. Mińsk Mazowiecki (10:46) – Warszawa Zachodnia (11:41) jest odwołany w całej relacji.
9) Poc. 98490 rel. Mińsk Mazowiecki – Błonie (8:05), kończy bieg na stacji Warszawa  Zachodnia.
10) Poc. 91480 rel. Błonie (8:50) – Warszawa Wschodnia (9:31) jest odwołany w całej relacji.
11) Poc. 19500 rel. Warszawa Zachodnia (5:54) – Warszawa Falenica (6:34) jest odwołany w całej relacji.
12) Poc. 91500 rel. Warszawa Falenica (7:16) – Warszawa Zachodnia (7:56) jest odwołany w całej relacji.
....
Na podstawie decyzji Regionalnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, dla utrzymania płynności ruchu kolejowego na węźle warszawskim odwołane zostają pociągi:

1) Poc. 19326 rel. Warszawa Wschodnia (14:50)  - Grodzisk (15:40)
2) Poc. 91336 rel. Grodzisk (16:30) – Warszawa Wschodnia (17:20)
3) Poc. 19812  rel. Warszawa Zachodnia (14:46) – Mińsk Maz. (15:41)
4) Poc. 98316 rel. Mińsk Maz. (16:46) – Warszawa Zachodnia (17:41)
5) Poc. 19482/3 rel. Warszawa Wschodnia (17:29) – Błonie (18:13)
6) Poc. 91484/5 rel. Błonie (18:50) – Warszawa Wschodnia (19:32)
7) Poc. 19528/9 rel. Warszawa Zachodnia (18:02) – Otwock (18:52)
8) Poc. 91532 rel. Otwock (21:28) – Warszawa Zachodnia (22:19)
9) Poc. 19617 rel. Warszawa Gdańska (16:30) – Nasielsk (17:27)
10) Poc. 91618 rel. Nasielsk (17:37) – Warszawa Gdański (18:33)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz