sobota, 6 grudnia 2014

Dużo się piszę...

Zbliżający się termin nowego rozkładu pociągów 2014/2015 spowodował wysyp artykułów o pociągach, Kolejach Mazowieckich i oczywiście pendolino. Część tekstów próbuje wietrzyć okresową sensacje i pisze teksty na poziomie "osób wyważających otwarte drzwi". Bo przecież to niesamowita sensacja, że szybki pociąg typu pendolino, spowolni koleje regionalne. Szkoda tylko, że prawie wszystkie pociągi IC prowadzą do takiego spowolnienia, bo zawsze mają pierwszeństwo na torach.

Prowadzona od 2007 roku modernizacja torów z Warszawy do Trójmiasta z założenia miała znacznie przyśpieszyć przejazd na tej trasie. W PKP Intercity chwalą się, że już od 14 grudnia ze stolicy do Gdańska pociągami Pendolino dojedziemy w 2 godziny 58 minut. Okazuje się jednak, że szybsze pociągi znacznie utrudnią przejazd pociągom podmiejskim Kolei Mazowieckich.

Część z nich będzie musiała stać na stacjach po 10-20 minut, żeby na trasie mogły je wyprzedzić pociągi spółki Intercity, w tym także pendolino. Taki postój przewidziano w rozkładzie, ale może on jeszcze bardziej się przedłużyć, kiedy szybki skład będzie się opóźniał.
Gdzie dłuższe postoje?

Problemy dotkną podróżnych jeżdżących Kolejami Mazowieckimi do Nowego Dworu Mazowieckiego, Ciechanowa, Mławy i Działdowa, a także na lotnisko w Modlinie. Dłuższe postoje będą miały także pociągi jeżdżące w godzinach szczytu. Rekordzistą będzie poranny pociąg z Działdowa (odjazd o 6.50), który aż 23 minuty będzie stał w Ciechanowie. Teraz wsiadając do tego pociągu np. w Mławie, po 1 godzinie 56 minutach dotrzemy do Dworca Gdańskiego. W nowym rozkładzie przejazd zajmie 2 godziny 14 minut. Inny poranny skład do Warszawy z Nasielska (7.57) i Nowego Dworu Mazowieckiego tuż za tą ostatnią stacją stanie na 10 minut.    

 /gazeta.pl/

 Do tego jeszcze zmiany numerów pociągów, jakby miało to jakieś istotne znaczenie:

Ponumerują pociągi podmiejskie od nowa: R1, R2, R92...

Po 2,5 roku Koleje Mazowieckie przyznały się do porażki z numeracją swoich połączeń. Pasażerowie narzekali, że szyfr Enigmy to pikuś przy oznaczeniach typu KM711 czy KME81. Numery będą bardziej czytelne. [...] Krytykowali to eksperci komunikacyjni i ówczesny szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta, który wcześniej był kolejarzem. Portal "Rynek Kolejowy" informował, że Urząd Transportu Kolejowego uznał numerację pociągów za rażąco niezgodną z prawem. Dodatkowe cyfry i litery na wyświetlaczach pociągów zmniejszały nazwę stacji docelowej, która jest podstawową informacją dla pasażerów.
Teraz prościej

Ze zmianą Koleje Mazowieckie czekały ponad dwa lata. Nowa numeracja linii kolejowych będzie obowiązywać od 14 grudnia, gdy na kolei zmienia się rozkład jazdy. Pasażerowie mogą się już uczyć nowych oznaczeń, tym razem - na szczęście - jest o wiele prościej, mamy tylko ok. 20 podstawowych numerów na całej sieci połączeń mazowieckiego przewoźnika:

R1 - pociąg z/w kierunku Pruszków/Grodzisk Maz./Żyrardów/Skierniewice jadący z/do/przez Warszawę Centralna (Warszawa Centralna oznacza obszar ograniczony stacjami Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia);

R2 - pociąg z/w kierunku Mińsk Maz./Siedlce/Łuków jadący z/do/przez Warszawę Centralną/Śródmieście;

R3 - pociąg z/w kierunku Błonie/Sochaczew/Łowicz/Płock jadący z/do/przez Warszawę Centralną/Śródmieście;

R6 - pociąg z/w kierunku Tłuszcz/Małkinia/Czyżew jadący z/do/przez Warszawę Centralną/Śródmieście;

R7 - pociąg z/w kierunku Otwock/Pilawa/Dęblin jadący z/do/przez Warszawę Centralną/Śródmieście;

R8 - pociąg z/w kierunku Piaseczno/Warka/Radom/Skarżysko Kamienna jadący z/do/przez Warszawę Centralną/Śródmieście;

R9 - pociąg z/w kierunku Legionowo/Nasielsk/Ciechanów/Działdowo jadący z/do/przez Warszawę Centralną/Śródmieście;

R30 - pociąg z/w kierunku Łowicz/Sochaczew jadący z/do Warszawa Gdańska;

R60 - pociąg z/w kierunku Wołomin/Tłuszcz/Małkinia/Czyżew jadący z/do Warszawa Wileńska;

R90 - pociąg z/w kierunku Legionowo/Nasielsk/Ciechanów/Działdowo jadący z/do/przez Warszawę Gdańską;

R21 - pociąg kursujący z/do Siedlec kierunek z/do Czeremchy;

R31 - pociąg kursujący z/do Kutna kierunek z/do Sierpca;

R61 - pociąg kursujący z/do Ostrołęki kierunek z/do Tłuszcza;

R81 - pociąg kursujący z/do Radomia kierunek z/do Dęblina;

R82 - pociąg kursujący z/do Radomia kierunek z/do Przysuchy i Drzewicy;

R91 - pociąg kursujący z/do Sierpca kierunek z/do Nasielska;

R92 - pociąg kursujący z/do Legionowa kierunek z/do Tłuszcza;

RL - pociągi lotniskowe kursujące w relacji Modlin - Warszawa Lotnisko Chopina - Modlin;

RE(x) - pociągi przyspieszone, zatrzymujące się na wybranych stacjach i przystankach osobowych (x - oznaczenie obszaru komunikacyjnego (relacji) do którego jedzie pociąg);

RP(x) - pociągi osobowe, które z przyczyn technicznych nie zatrzymują się na wszystkich przystankach osobowych (x - oznaczenie obszaru komunikacyjnego (relacji) do którego jedzie pociąg);

Zx - zastępcza komunikacja autobusowa (x - oznaczenie obszaru komunikacyjnego (relacji), do którego jedzie autobus).

 /gazeta.pl/

A na kolei jak było, tak będzie - opóźnienia. I tylko czasem przemknie niebieskie pendolino, niebieski chichot ironii. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz